Főoldal | Vitamintudástár

Étrend-kiegészítők vs. gyógyszerek

Ismerd meg a főbb különbségeket a két kategória között!

TOVÁBB OLVASOK


Mikrotápanyag, vitamin, ásványi anyag,
nyomelem – mi mit jelent?


A vitaminok a szervezet számára kis mennyiségben szükséges szerves tápanyagok, amelyeknek elégtelen bevitele hiányállapotot idézhet elő.

A vitaminok olyan szerves vegyületek, amelyek –kis mennyiségben -feltétlenül szükségesek testünk megfelelő működéséhez, a növekedéshez, valamint a sejtek, szövetek regenerációjához vagy a betegségekkel szembeni ellenállóképesség megőrzéshez.

zsír

Zsírban oldódó, vagyis a felesleget
szervezetünk képes raktározni, ezért túl
lehet adagolni: D, E, K, A-vitamin

víz

Vízben oldódó, ezért a felesleg a vizelettel
távozik testünkből, nem lehet túladagolni:
B-vitamincsalád, C-vitamin

vitamin

A vitamin elnevezés a vita (élet) ésaz amin (NH2 tartalmú kémiai gyök)szavakból alakult ki, bár utóbbkiderült, hogy nem minden vitaminnitrogén tartalmú vegyület.

zöldségek és gyümölcsök

A zöldségek és a gyümölcsökvitamintartalma nagymértékben függaz éghajlattól, a termőtalajtól, abetakarítási módtól, a szállítástól, atárolástól és az elkészítési módtól.

B5 vitamin

AB5 vitamint bőr és hajregenerálókozmetikai készítményekben isfelhasználják és szerepet játszik a hajnövekedésében valamint színénekkialakulásában.

B6 vitamin

A B6-vitamin az egyik legszorgalmasabb vitamin, kb. 100 különféle feladatot lát el.

B12 vitamin

A vízben oldódó vitaminok közül egyedül a B12-vitamint tudja raktározni a szervezet -a májban.

C vitamin

A C-vitamin fokozza a vas felszívódását, ezért vashiányban mindig C-vitaminnal együtt kell pótolni a vasat.

Napsütés

Míg a napi ajánlott bevitel D-vitaminból 200 NE, ezzel szemben nyáron 10 perc napozás alatt több mint 10 000 NE D-vitamin keletkezik a bőrünkben.

Kel

Egy kisebb méretű fodros kel nagyjából 6 napi felnőtt szükségletnek megfelelő K-vitamint tartalmaz.

Mandula

50 g mandula elfogyasztása fedezi a napi magnéziumszükséglet több mint felét.

hal

Magyarországon a DHA bevitelnek csak kb. felét fedezzük halból. Az egy főre jutó átlagos éves halfogyasztás 3.2 kg vagyis átlagos adaggal számolva évente kb. 15-20 alkalommal kerül a tányérra.

Máj

Egy adag (10 dkg) sertésmáj a férfiak napi vasszükségletét fedezi.

Sajt

50 g sajt (fajtától függően) a napi kalciumszükséglet 25-45%-át tartalmazza.

Tőkehal

Egy adag natúr halfilé (120 g tőkehal) a magnéziumszükséglet 13%-át, és a rézszükséglet 25%-át tartalmazza, emellett omega-3 zsírsav forrás is.